Coaching, női munkavállalók és felelős munkáltatók

Rendezvény dátuma: 
2019-05-20 09:00 - 13:00

Munkáltatók és munkavállalók egyaránt megoszthatták gondolataikat a "Női foglalkoztatás bővítése Pécsett" workshopon.

További fotók a  rendezvényről: ITT

A „Munka ÉS Család – A nők munkaerő-piaci helyzetének javítása és Nő-Köz-Pont létrehozása Pécsett” című, EFOP-1.2.9-17-2017-00082 számú pályázati projekt elemeként május 20-án, a Vasutas Művelődési Házban megrendezett workshop célja az volt, hogy a munkáltatók és munkavállalók megoszthassák egymással a foglalkoztatással tapasztalataikat és közös nézőpontot alakíthassanak ki. Az esemény végén ajánlást is megfogalmaztak.

A Pécsi Sport Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság, a MIOK a hátrányos helyzetű emberekért Alapítvány, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara és a Pécsimami Közhasznú Egyesület közösen nyert el vissza nem térítendő támogatást a Pécsi Család- és KarrierPONT létrehozására és működtetésére.
A projekt célja volt a nők munkaerő-piaci helyzetének javítása, az atipikus foglalkoztatási formák népszerűsítése és elterjesztése, a munkáltatók és a munkavállalók együttműködésének előmozdítása, a család és a munka összeegyeztethetőségének érdekében.

A projekt legutóbbi szakmai eseménye az immáron másodszor megrendezett, a női foglalkoztatás bővítését célzó workshop volt, melyen elsőként Gellén Nóra, a Pécsi Család- és KarrierPONT vezetője köszöntötte a résztvevőket.

Majd, a Pécsi Tudományegyetem kutatócsoportjának, a dél-dunántúli régióban, az atipikus és családbarát foglalkoztatás témakörében végzett kutatásának eredményeit mutatta be a kutatás vezetője, dr. Vámosi Tamás docens. A felmérés során azt vizsgálták, hogy a régióban működő szervezetek mennyire fogékonyak az atipikus foglalkoztatás iránt, milyen konkrét lépéseket tesznek, hogy megkönnyítsék a családok életét, a munka-magánélet filozófia kettősét. A kutatás során 66 pécsi székhelyű, és további 96 baranyai, tolnai és somogyi céget kérdeztek meg. Vámosi Tamás elmondta, hogy a megkeresett cégek 85 százaléka ismeri és alkalmazza a tipikustól eltérő munkaviszonyokat, ami kimondottan magas aránynak mondható. Leggyakrabban a részmunkaidős, és a határozott idejű munkaviszonyt alkalmazzák a cégek, de a cégvezetők jellemzően nyitottak a rugalmas munkaidőre is, sőt számos munkáltató biztosít olyan egyéb kedvezményeket, mint például az ingyenes orvosi szűrővizsgálatok, gyermekmegőrző, vagy a gyermeknevelés mindennapi kihívásait segítő egyéb szolgáltatások.

Az atipikus foglalkoztatással összefüggésben a workshop fő témája a coaching volt. A párhozamosan zajló munkáltatói és munkavállalói kerekasztal beszélgetéseket Póla Gábor, coach szakember, Coaching a munkahelyeken c. gondolatébresztője előzte meg.
A munkavállalói kerekasztal moderátora Szabóné Schrämpf Mária énekművész volt. A beszélgetésből kiderült, hogy az általuk tapasztaltak alapján a munkáltatói és vezetői hozzáállásban az atipikus foglalkoztatási formák nem elterjedtek. Ez nagyban megnehezíti a család és a munkahely elvárásainak összehangolását a nők számára, mely főként a szülést követően akadályozza a munkába való visszatérésüket. Felmerült emellett, hogy a nemi szerepek és gyakran a negatív diszkrimináció még ma is okoznak nehézségeket a munkahelyeken. A munkavállalók kiemelték, hogy a legnagyobb problémát az okozza, hogy az igényeik nincsenek jól becsatornázva a vezetőhöz, nem adott a jó belső kommunikáció lehetősége, sőt, sok esetben a kommunikáció mikéntje is gondot okoz. Szó esett emellett a megfogalmazott igények generációs különbségeiről is, és arról, hogy ebben nehéz megtalálni az egyensúlyt, hiszen jelenleg 4 generáció van jelen a munkaerőpiacon. A csoport tagjai egyetértettek, közösen megegyezett abban, hogy a legfontosabb számukra a jó munkahelyi hangulat és a törődés, hiszen minden embernek szüksége van odafigyelésre, ennek pedig helye van a munka világában is: kommunikációra, beszélgetésre van szükség mind a munkavállaló és a vezetők, mind a munkatársak között. A munkavállalók azon az állásponton voltak, hogy hierarchiától, vagy szervezettípustól és függetlenül, és anyagi háttértől függetlenül van lehetőség ennek a megteremtésére, ez csak egyfajta hozzáállást, szellemiséget kíván meg. Ebben látják a munkahelyi coaching és a tréningek erőteljes szerepét.

A munkáltatókkal folytatott kerekasztal beszélgetést Dr. Hajduné Ádány Mária, coach vezette. Kiderült, hogy sok munkáltató nem érzi még a coachingban rejlő lehetőségeket, hanem inkább a közvetlenül és mérhető termelékenységet és közvetlenül és pontosabban mérhető módon növelő fejlesztéseket választják. Azonban mutatkozik egy kedvező tendencia, egyre többen látják, hogy a coaching is hozzájárul a hatékonyság növeléséhez, hiszen javítja a kommunikációs folyamatokat, mind az ügyfél és a munkatársak, mind a kollégák között. Sok szigorú hierarchiával rendelkező szervezet, mint munkaadó, nehezen tudja beépíteni a coachingot a mindennapjaiba, de a jelenlevők pozitív példákat is hoztak arra, hogy ez működhet, legyen szó akár egy csapatépítő tréningről, vagy egy átfogó vezetői coachingról, szervezetfejlesztésről. A cégek hatékonyságának növelése mellett a coaching legfőbb hozadéka, hogy a gördülékenyebb kommunikáció által a kollégák könnyebben helytállnak a stresszhelyzetekben, és ez által kiegyensúlyozottabbak lesznek mind a munkahelyen, mind az életük más területein.

A workshopon a munkavállalók és munkáltatók közösen fogalmaztak meg ajánlást, mely a következőkben olvasható:

SZAKMAI AJÁNLÁS
Készítette a Pécsi Család- és KarrierPONT

Bevezető gondolatok

A női foglalkoztatás bővítése Pécsen elnevezésű program célja az volt, hogy rávilágítson, a munkahelyi coaching nagyban hozzá tud járulni a méltó, hatékony és prosperáló munkahelyek kialakításához. A fő
kérdés az, hogy milyen lehetőségek nyílnak a nők munkahelyi coachingjára, és milyen jó gyakorlatok léteznek e témában. Az atipikus foglalkoztatási formák zöme már önmagában is segítheti a munkavállalók
családi és munkahelyi elfoglaltságainak összehangolását, egyéb támogató módszerek alkalmazása pedig még inkább erősíthetik mindezt.

Szakmai ajánlás a női foglalkoztatás bővítése céljából

Egy fejlődni kívánó szervezet szempontjából elemi fontosságú szereplő a kiegyensúlyozott humán erőforrás.
Milyen kihívásoknak kell megfelelnie korunk ideális munkahelyének, ahol jó lenni, ahol jó tenni?

  • A munkáltatónak meg kell teremtenie azt a légkört, ahol a bizalom meghatározó jelentőségű, ezáltal a munkatársak meg tudják/merik fogalmazni a felmerült gondjaikat, esetleges elakadásuk, konfliktusaik okait.
  • A munkáltatónak lehetőséget kell biztosítania a hatékony belső kommunikációra, amely cél érdekében ki kell alakítania azokat a csatornákat, ahol a munkatársak a lehető legrövidebb idő és út alatt juttathatják el üzeneteiket a döntéshozók felé és kapnak választ a felvetéseikre.
  • Munkahelyi elakadás esetén a munkáltatónak segítséget kell nyújtania a munkavállalónak (barátságos és kényelmes munkakörnyezet kialakítása, képzési lehetőségek biztosítása, rekreációs programok, szűrővizsgálatok, felvilágosító előadások, monitoring beépítése a munkahelyi folyamatokba - önellenőrzés és egyéb mérések -, közösségi programok és családi programok szervezése, családbarát gyakorlatok adaptálása, tréningek és coaching lehetővé tétele)
  • A munkáltatónak fel kell ismernie a coachingban rejlő lehetőségeket:
  1. egy jó mentális állapotú munkahelyi közösség sokkal jobb eredményeket ér el, mérhetően jobb az ügyfélkezelésben, a konfliktusok megelőzésében és orvoslásában
  2. a csapatmunka ösztönzője
  3. segíti csökkenteni a munkahelyi elvándorlást
  4. felszabadítja a munkatársak belső erőforrásait
  5. segíti az asszertív kommunikációt
  6. hozzájárul a munkahelyi folyamatok problémás pontjainak artikulálásához és megszüntetéséhez.
  • A munkatársaknak jó gyakorlatokat kell gyűjteniük, amik alkalmazása hozzájárul a munka és családi élet egyensúlyához.
  • A jó példákat – lehetőség szerint – adaptálni kell az adott munkahelyre.
  • Nem szabad megspórolni a teljesítménnyel összefüggő munkahelyi elismeréseket, az élethelyzettel összefüggő kedvezményeket.
  • A 21. századi foglalkoztató képes szakítani olyan hagyományokkal, amik idejét múlt munkahelyi megoldások és csökkentik a fejlődés és hatékonyság esélyét.

Összegzés

„A női foglalkoztatás bővítése Pécsett” című rendezvényünkön megállapítást nyert, hogy vannak jó gyakorlatok a munkaerőpiacon, amik ösztönzik a munkáltatókat olyan technikák alkalmazására, amik
nagyban hozzájárulnak a munkavállalók munkaidejének és családi életének egyensúlyához. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a munkaerőpiac szereplőinek elvárásai nagymértékű változáson
mentek át. Ezt a módosulást eltérő módon élik meg a különböző szektorokban, de ez a 21. századi fordulat senki esetében sem megspórolható. A munkáltató sikerének záloga a magánéletében is kiegyensúlyozott és motivált munkavállaló, aki ilyen adottságokkal bizonyosan hozzájárul az adott foglalkoztató gyümölcsöző működéséhez.


MEGHÍVÓ

A „Munka ÉS Család - A nők munkaerő-piaci helyzetének javítása és Nő-Köz-Pont létrehozása Pécsett” című pályázati projekt, A női foglalkoztatás bővítése Pécsett elnevezésű rendezvényére.

Ezúton meghívjuk Önt az alábbi eseményünkre.

PROGRAM IDŐPONTJA:

2019. május 20. 9.30 – 13.15

HELYSZÍN:

VOKE, Vasutas Művelődési Ház
Pécs, Váradi A. u. 7/2.

RÉSZLETEK:

09.15 – 9.40 Regisztráció
9.30 – 9.40 Köszöntő
9.40 – 10.40 Szakmai előadások
10.40 – 11.00 Coaching a munkahelyeken -
gondolatébresztő
11.00 – 11.40 Kerekasztal beszélgetés
11.40 – 12.00 Kávészünet
12.00 – 12.30 Ajánlások megfogalmazása
12.30 – Büféebéd, esemény zárása

SZAKMAI ELŐADÁSOK:

Előadó neve Előadó titulusa Előadás címe
Gellén Nóra (15 perc) Pécsi Család- és KarrierPONT
vezetője
Pécsi Család- és KarrierPONT
- az elmúkt áveredményei
dr. Vámosi Tamás
dr. Nemeskéri Zsolt (45 perc)
Pécsi Tudományegyetem Szakmai beszámoló a jelenlévők
számára a tavaszi online
felmérésről, helyzetkép a helyi női
atipikus foglalkoztatásról
Póla Gábor (20 perc) Coach Coaching a munkahelyen -
gondolatébresztő
dr. Hajduné Ádány Mária Coach Kerekasztal beszélgetés a 
munkaadók képviselőinek:
21. századi munkahelyek - 
munkahelyi coaching és tanácsadás
Schrämpf Mária Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola/
Hangképző Stúdió
Kerekasztal beszélgetés: Milyen
lehetőségek nyílnak a nők
munkahelyi coachingjára, milyen jó
gyakorlatok ismer az előadás e témában?

Az eseményre szeretettel várjuk!
Pécs, 2019. 05. 08.

A rendezvény az „EFOP-1.2.9-17 Nők a családban és a munkahelyen” felhívásra benyújtott „Munka ÉS Család - A nők munkaerő-piaci helyzetének javítása és Nő-Köz-Pont létrehozása Pécsett” projekt keretében valósult meg a Pécsi Család- és KarrierPONT szervezésében, mely a Pécs, Váradi Antal u. 7/2. szám alatt található irodában ingyenes tanácsadásokkal, képzésekkel és gyerektaxi szolgáltatással várta ügyfeleit.