Baranyai jó gyakorlat
A Szigetvári CsakPONT bemutatja a baranyai kkv-k jól bevált gyakorlatait. A baranyai KKV jógyakorlatokat ismertető cikksorozat folytatásában a Pécs-Baranyai-Kereskedelmi és Iparkamara önkéntes tagja, az Anderson Group Hungary Kft. mutatja be jól bevált gyakorlatait.
Igazán különleges egy olyan cég képviselőjével beszélgetni, amelynél kimondottan a komfortzónából történő kilépést jelentette egy jó gyakorlat bevezetése. Így történt ez az Anderson Group Hungary Kft. esetében. A partnerei számára ügyfélszolgálati és backoffice feladatokat ellátó cég tulajdonosa, Teszárik Zoltán elmondta, hogy működési rendjük kifejezetten kerüli a home office megoldását, ám munkavállalóik támogatásáért igyekeztek kidolgozni egy mindenki számára kedvező megoldást. A Baranya megyében tevékenykedő, komlói székhelyű cég jelenleg 25 munkavállalóval büszkélkedhet, ám céljuk, hogy a következő években a létszámot a többszörösére bővítsék. Főleg budapesti cégek kiszolgálásával van lehetőség a bővülésre, hiszen a fővárosban a magasabb bérek és járulékos költségek olyan ajánlatokat eredményeznek, amelyekkel könnyű a baranyai régióból felvenni a versenyt. Amennyiben ezt a fluktuáció alacsonyan tartásával is sikerül megtámogatni, teljesülhet a cég célkitűzése: 5 éven belül 500 új munkahely teremtése. Ebben vannak segítségükre a munkahelyi jó gyakorlatok is.
Jellemzően milyen munkarendben dolgoznak Önöknél a munkavállalók?
Teszárik Zoltán: Normál munkarendben, tehát reggel 8-tól délután fél 5-ig, fél óra ebédszünettel. A túlóra szerencsére ritka, ha mégis szükség van rá, akkor csak önkéntes alapon, plusz bérezéssel felajánlva történik. Eddig még mindig sikerült így megoldani a szükséges helyzeteket.
Jellemzően milyen típusú munkavállalók dolgoznak Önöknél?
Több mint 80%-a hölgy a munkavállalóinknak, a kormegoszlást illetően pedig a pályakezdőtől a nyugdíjas kollégáig bezárólag a teljes életkori skála le van fedve nálunk. Ennek oka, hogy nincs olyan kötött terület, ami kizárná egy-egy életkor képviselőjét, a fő kiválasztási elem valójában az, hogy a munkavállaló pozitív hozzáállású és beállítottságú legyen. A telefonos ügyfélszolgálatnál emellett fontos a megszólalás, a hang, a szép intonáció, hogy jó legyen a beszéd hangzása. Van is egy-két olyan kolléganőnk, akiknek a hangja régi tévébemondónőket idéz, csodálatos hallani őket. Vannak ugyan bizonyos munkák, ahol magasabb végzettséget is elvárunk, de főleg a megszólalás és a kommunikációs készség a fontos. Utóbbiakra folyamatos képzéseket is biztosítunk, hallgatjuk a beszélgetéseket, mérjük az adminisztratív munkáknak a teljesítményét és van egy külsős tanácsadónk is, aki mindezt monitorozza. Ezek alapján határozunk meg képzéseket, amelyeket vagy külső képzővel oldunk meg, de van egy belsős képzőnk is, aki egyesével és kis csoportban is fejleszti a munkavállalóinkat.
Kérem mutassa be, melyik az a munkahelyi jó gyakorlat, amely Önöknél bevezetésre került!
Egy aktuális jó gyakorlatot említenék. Alapvetően figyelünk arra, hogy a munkahelyi környezet olyan legyen, hogy a munkavállalók jól érezzék magukat, hiszen az életünk alváson kívüli részének a felét a munkahelyünkön vagy munkával töltjük. Nem mindegy, hogy ezt milyen környezetben, milyen kedvvel és hol tesszük. Régóta figyelünk ezért arra, hogy mindent megadjunk ahhoz, hogy a munkakörnyezet nálunk kellemes legyen. Megfelelő közösségi helységekkel és támogató cégkultúrával. Ha valami nem működik, akkor arra koncentrálunk, hogy mivel segíthetjük elő a működést, nem a szankcionálásra koncentrálunk. Aki olyan, hogy ebben partner, az úgyis jól fogja érezni magát a cégnél. Ide tartozik az is, hogy a nyári időszakban miben tudtunk segítséget nyújtani a kollégáknak. Akinél kisgyerek van otthon és még olyan kicsi, hogy nem maradhat egyedül, illetve nincs nagyszülő, aki vigyázzon rá – nyári táborban sem lehet tartani a gyerkőcöt egész nyáron, mivel az igen költséges lenne –, számukra meg tudtuk oldani, hogy akár 2-3 hétig is home office-ban dolgozhassanak. Ami alapvetően azért különleges gyakorlat nálunk, mert nem nagyon támogatjuk a home office-t a csapat érdekében. Alapvetően működnek ezek a tevékenységek home office-ban is, de én úgy látom, hogy ha valaki a csapat szerves része akar lenni, akkor állandó jelleggel, hosszabb távon home office-ban dolgozva ez nem valósul meg, mert kiesik a közösségből.
Mióta van jelen Önöknél ez a jó gyakorlat? Idén nyáron volt először, vagy már egy bevett dolog?
Tavaly voltak az első érdeklődések a kollégák részéről ez ügyben, akkor teszteltük is és idén már teljes mértékben működött a gyakorlat. Alapvetően, ha megvan az igény a dolgozók részéről, akkor amiben tudunk, abban partnerek vagyunk. El kell mondjam ugyanakkor, hogy erre alkalmasnak is kell lenni a munkavállaló részéről, tudni kell egyedül és külső motiváció nélkül dolgozni, de úgy érzem, hogy ez megvalósult.
Miért érezték idén a fontosságát annak, hogy teljeskörűen bevezessék a gyakorlatot?
Mindig keressük azokat a lehetőségeket, hogy a munkavállalóinkat hogyan tudjuk motiválni. Én úgy érzem, hogy a belső motiváció az, amit mindig támogatni kell, ebben az esetben lesz ugyanis hosszú és hatékony együttműködés a cég és a munkavállaló között. Mindig keressük ezeket a lehetőségeket, ez pedig egy a sok közül. De például kutyabarát munkahely is vagyunk, vagyis bárki behozhatja a szobatiszta kutyáját. Persze egyeztetve egymással, hogy két olyan kutyus ne legyen bent egyszerre, akik nem jönnek ki jól egymással, bár ilyenre még nem volt példa. Most már ott tartunk, hogy ha szembe jön velem a folyosón, már én sem ismerem meg az összes kutyust, mert 6-7 kutya jön be állandóan hozzánk. Én úgy gondolom, hogy ez is egy jó gyakorlat. Ritkán látom ezt cégeknél pedig nagyon jót tesz, és egy szobatiszta kutya nem fog semmi kárt csinálni. Természetesen minden munkavállalót megkérdeztünk előtte, hogy zavarja-e, hogyha bent van egy kutya, de senki nem tiltakozott. Rendkívül jó stresszoldó és az egész légkört pozitív irányba tudja befolyásolni egy kutyus jelenléte. Ők is lényegében a munkavállalóink.
Esetleg fel tud idézni idén nyárról egy meghatározó történetet, ami a home office gyakorlatának bevezetéséhez köthető?
Nemrég került hozzánk egy kolléganő, aki egyedül neveli a kisgyermekét. Pont a próbaidejére esett egy olyan nyári időszak, amikor két hétig nem sikerült megoldania a gyerkőc elhelyezését. Egy anyukának pedig az is fontos, hogy a nem túl sok szabadságát ne olyannal töltse, amiben nincs aktív tartalom. Én is gyakorló szülő vagyok, így tudom, hogy év közben is van betegség, év közben is vannak hirtelen programok, megoldandó problémák, amiért akár szabadságot is kellhet kivenni. Ha pedig az a huszonvalahány nap elkopik hirtelen nyáron, akkor az gondot jelenthet később és a tényleges nyaralásra sem marad szabadnap. Így számára a próbaidő alatt egy nagyon különleges dolog volt a home office lehetősége, hiszen akkor még szabadságra se nagyon szokták elengedni a munkavállalókat. Nagyon jól helytállt otthonról is a munkájában, úgyhogy mind a két fél megelégedésére éltünk ezzel a megoldással.
Ha számszerűsíteni lehet, akkor körülbelül hány százalékát érintette a munkavállalóknak ez a jó gyakorlat?
Ez a nyári home office körülbelül 10%-át érintette a munkavállalóknak. Pont a rászoruló rétegnek nyújt segítséget, mert akinél van nagymama, férj, aki nem külföldön dolgozik, hanem itthon van, az könnyeben meg tudja oldani az ilyen helyzeteket.
Hogyan fogadták a munkavállalók ezt a lehetőséget?
Én azt vettem észre, hogy minden segítségnek és minden hasonló kezdeményezésnek nagyon pozitív a fogadtatása, nem szkeptikusak, nem úgy vannak vele, hogy ez a cégvezetés részéről csak mézes madzag, hanem tényleg minden dolognak örülnek és súlya van a számukra. Ez mindig ad egy újabb löketet egy hasonló kezdeményezés bevezetése előtt, amikor a cégnek kell valamilyen áldozatot vállalnia azért, hogy egy ilyen megoldás megvalósulhasson.
Változtatott esetleg pozitív irányban a munkahelyi mentalitáson a jó gyakorlat bevezetése?
Biztosan. Ezt külön nem mértük meg, de a visszhangokból erre következtetünk. Abból, hogy amikor szóba kerül egy másik, hasonló munkahely megjelenése a környéken, vagy arról esik szó, hogy ki hogyan tervezi a jövőjét, akkor rendre olyan visszhangokat hallok a munkavállalóinktól, hogy ők nagyon jól érzik magukat itt és nem terveznek másik munkahelyet keresni. Nálunk fluktuáció általában csak abból van, ha költöznie kell egy munkavállalónak valamilyen családi, magánéleti okból kifolyólag, vagy esetleg valaki a tanulmányait tervezi máshol folytatni, de olyan, hogy valaki egy másik céghez menne át dolgozni nagyon ritka.
Járt-e esetleg valamilyen tapintható anyagi hozadékkal a jó gyakorlat bevezetése?
Annyi anyagi hozadékkal jár, hogy ilyenkor nyáron mi is a szabadságolások miatt kevesebb kollégával dolgozunk és jellemzően több munkánk van, mint amennyit le tudunk fedni, mert nagyon sok a megkeresés. Ha valaki szabadságon van, az biztosan nem tud termelni, viszont, ha otthonról dolgozik, akkor igen. Ez a cégnek azonnali hasznot jelent. Hosszútávú nyereség pedig, hogy lojális és állandó munkaerőt tudunk biztosítani. Egy ilyen jó gyakorlat is hozzájárul ehhez, mert így az új munkaerő toborzása, felvétele, betanítása, vagy éppen a betöltetlen pozíciók okozta veszteség költsége egyaránt csökkenthető.
Ütköztek bármilyen nehézségbe a bevezetés során?
A technikai jellegű tényezőket kell megoldanunk, hogy képesek legyenek a munkavállalók otthon 100% -osan ellátni a feladatukat. Ez főleg az informatikai háttér biztosítását és a kolléga informatikai felkészítését jelenti az önálló munkára.
Tervezik továbbfejleszteni a jelenlegi jó gyakorlatot?
Egyelőre ezt a gyakorlatot szeretnénk stabilizálni. Esetleg az merülhet fel, hogy toborzásnál vagy munkaerő felvételnél ez egy plusz pozitív kampányelem legyen.
Mi a véleménye, más cégeknél is érdemes lenne bevezetni egy hasonló jó gyakorlatot?
Igen, ahol alkalmas rá a környezet, ott mindenképpen. Persze van olyan munka, amit nem lehet otthonról elvégezni, de én úgy látom, hogy főleg a szellemi és adminisztratív munkát, ha rövid ideig is, de meg lehet oldani távolról. Vagy pedig úgy kell váltani, hogy legyen olyan munka, amit a home office ideje alatt meg tud oldani a kolléga.
Mit tanácsolna egy olyan kkv-nak, amelyik előtte áll egy ilyen jó gyakorlat bevezetésének?
Azt tanácsolnám, hogy ne féljenek tőle, és a kollégák hozzáállásától se. Másfelől ez egy nagyon jó mérőeszköz is a kollégák megbízhatóságára vonatkozóan, hogy valaki két hétig nem szem előtt dolgozik, csak a munkájának a végeredményét fogjuk látni. De valahol ez egy önállóságot is ad a számukra, ami sok embernek plusz motivációt jelent. Ne féljenek tőle, vezessék be, csak az informatikai részt készítsék elő úgy, hogy ne legyen probléma.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges